Voorafgaand aan een praktijkexamen bij het CBR zal de examinator je altijd een aantal controlevragen stellen over de auto. Deze vragen zijn vooral bedoeld om een beetje het ijs te breken en de spanning weg te nemen. Daarom zal er dus geen enkele kandidaat zakken of de vrijstelling niet halen als je geen antwoorden weet. Kun je echter geen enkele vraag beantwoorden, dan werkt zo’n gesprekje juist averechts en zal de spanning alleen maar oplopen!
Je kan jezelf afvragen wat er zich onder de motorkap bevindt, maar hoe open je een motorkap eigenlijk kan je nu denken. Een motorkap openen kan de eerste keer best lastig zijn als je niet weet waar je naar moet zoeken. Lees hieronder de simpele stappen om de motorkap van je auto te openen. Het hoeft voor jouw auto niet exact hetzelfde te zijn, maar het idee is altijd hetzelfde. Je kan naast deze tips ook in het instructieboekje van de auto kijken om erachter te komen hoe de motorkap geopend kan worden.
Om je een duidelijk beeld te geven van hoe er onder je motorkap uit kan zien hebben we een voorbeeld van een Volkswagen Golf genomen. Alle auto’s hebben een ander aanzicht maar hebben altijd dezelfde onderdelen onder de motorkap zitten. (uitzonderingen daar gelaten).
Je ziet hier de onderdelen onder een motorkap van een Volkswagen.
Er zijn uiteraard meer onderdelen te vinden onder de motorkap, maar dit zijn de onderdelen die van belang zijn om te weten wanneer je de motorkap opent.
De bandenspanning die niet juist is, leidt tot overmatige slijtage, slechte wegligging en een te hoog brandstofverbruik. De juiste bandenspanning hangt af van welke auto je hebt (meestal tussen de 2 en 3 bar) en staat altijd in het instructieboekje.
Het profiel van een autoband is om bij regen het water dat zich tussen de band en het wegdek bevindt, af te kunnen voeren. Als dit profiel te ondiep is, kan het water niet goed weg. Daarom is er een wettelijk minimum diepte opgesteld. Deze is 1,6 mm. Voor een winterband zijn de regels gelijk, maar omdat een winterband juist voor extra grip moet zorgen bij slechte weersomstandigheden, wordt een profieldiepte van 4 mm of meer aangeraden.
Door het raken van een stoeprandje of door over een scherp voorwerp te rijden, kan de band beschadigd raken. Het is belangrijk dat je dan ook regelmatig het loopvlak, maar ook de beide zijkanten goed controleert op beschadigingen. Deze zorgen voor zwakke plekken op de band en kunnen zorgen voor een klapband.
De ventieldop zorgt ervoor dat er geen vuil in het ventiel kan komen, anders kan de band leeglopen.
Een groen ventieldop betekent dat er stikstof in de band zit. Deze kun je alleen laten bijvullen bij een garage.